Local Gestures
because the personal is cultural
The Transcendentalist (1842) + The Poet (1844), Ralph Waldo Emerson Be it so: I can sit in a corner and perish (as you call it), but I will not move until I have the highest command. If no call should come for years, for centuries, then I know that the want of the Universe is the attestation of faith by my abstinence. Your virtuous projects, so called, do not cheer me. I know that which shall come will cheer me. If I cannot work, at least I need not lie. All that is clearly due to-day is not to lie. In other places other men have encountered sharp trials, and have behaved themselves well. The martyrs were sawn asunder, or hung alive on meat-hooks. Cannot we screw our courage to patience and truth, and without complaint, or even with good-humor, await our turn of action in the Infinite Counsels? A Room of One’s Own (1929), Virginia Woolf Suppose, for instance, that men were only represented in literature as the lovers of women, and were never the friends of men, soldiers, thinkers, dreamers; how few parts in the plays of Shakespeare could be allotted to them; how literature would suffer! We might perhaps have most of Othello; and a good deal of Antony; but no Caesar, no Brutus, no Hamlet, no Lear, no Jaques--literature would be incredibly impoverished, as indeed literature is impoverished beyond our counting by the doors that have been shut upon women. Un certain sourire (1955), Françoise Sagan Je me souviens qu'à un moment, m'étend appuyée à la machine, j'avais regardé le disque se lever, lentement, pour aller se poser de biais contre le saphir, presque tendrement, comme une joue. Et, je ne sais pourquoi, j'avais été envahie d'un violent sentiment de bonheur; de l'intuition physique, débordante, que j'allais mourir un jour, qu'il n'y aurait plus ma main sur ce rebord de chrome, ni ce soleil dans mes yeux. Howl and Other Poems (1956), Allen Ginsberg The weight of the world is love. Under the burden of solitude, under the burden of dissatisfaction the weight, the weight we carry is love. Who can deny? In dreams it touches the body, in thought constructs a miracle, in imagination anguishes till born in human - looks out of the heart burning with purity - for the burden of life is love, but we carry the weight wearily, and so must rest in the arms of love at last, must rest in the arms of love. No rest without love, no sleep without dreams of love - be mad or chill obsessed with angels or machines, the final wish is love - cannot be bitter, cannot deny, cannot withhold if denied: the weight is too heavy - must give for no return as thought is given in solitude in all the excellence of its excess. The warm bodies shine together in the darkness, the hand moves to the center of the flesh, the skin trembles in happiness and the soul comes joyful to the eye - yes, yes, that's what I wanted, I always wanted, I always wanted, to return to the body where I was born. Les nourritures terrestres suivi de Les nouvelles nourritures (1969), André Gide Ce qu’un autre aurait aussi bien fait que toi, ne le fais pas. Ce qu’un autre aurait aussi bien dit que toi, ne le dis pas, -- aussi bien écrit que toi, ne l’écris pas. Ne t’attache en toi qu’à ce que tu sens qui n’est nulle part ailleurs qu’en toi-même, et crée de toi, impatiemment ou patiemment, ah ! le plus irremplaçable des êtres. La chambre claire : Note sur la photographie (1980), Roland Barthes Elle morte, je n'avais plus aucune raison de m'accorder à la marche du Vivant supérieur (l'espèce). Ma particularité ne pourrait jamais plus s'universaliser (sinon, utopiquement, par l'écriture, dont le projet, dès lors, devait devenir l'unique but de ma vie). Métaphysique des tubes (2000), Amélie Nothomb Il existe depuis très longtemps une immense secte d'imbéciles qui opposent sensualité et intelligence. C'est un cercle vicieux : ils se privent de volupté pour exalter leurs capacités intellectuelles, ce qui a pour résultat de les appauvrir. Ils deviennent de plus en plus stupides, ce qui les conforte dans leur conviction d'être brillants - car on n'a rien inventé de mieux que la bêtise pour se croire intelligent. La délectation rend humble et admiratif envers ce qui l'a rendue possible, le plaisir éveille l'esprit et le pousse tant à la virtuosité qu'à la profondeur. C'est une si puissante magie qu'à défaut de volupté, l'idée de volupté suffit. Du moment qu'existe cette notion, l'être est sauvé. Mais la frigidité triomphante se condamne à la célébration de son propre néant. On rencontre dans les salons des gens qui se vantent haut et fort de s'être privés de tel ou tel délice pendant vingt-cinq ans. On rencontre aussi de superbes idiots qui se glorifient de ne jamais écouter de musique, de ne jamais ouvrir un livre ou de ne jamais aller au cinéma. Il y a aussi ceux qui espèrent susciter l'admiration par leur chasteté absolue. Il faut bien qu'ils en tirent vanité : c'est le seul contentement qu'ils auront dans leur vie. If Not, Winter: Fragments of Sappho (2002), translated by Anne Carson someone will remember us I say even in another time The Complete Maus (2003), Art Spiegelman Rien de grave (2004), Justine Lévy
Adrien m’a quittée pour une autre. Adrien ne reviendra pas. C’est ça, être adulte. Être adulte, c’est être remplacée. Dance (2011), edited by André Lepecki In her book Unmarked, Phelan proposed that performance lingers as a virtual form, a memory. Rather than subject itself to the reproduction of its image, it returns only as the persistence of its trace. Interviews (2014), Laura Broadbent I have always kept ducks – and the colour of their plumage, in particular the dark green and snow white, seemed to me the only possible answer to the questions that are on my mind.
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Sylvain Verstricht
has an MA in Film Studies and works in contemporary dance. His fiction has appeared in Headlight Anthology, Cactus Heart, and Birkensnake. Archives
October 2023
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